Uit de pers


Uit de IJmuider Courant van 13 november 2017

Geplaatst 13 nov. 2017 10:43 door Henk Kroon


Uit de IJmuider Courant van 19-12-2016

Geplaatst 31 dec. 2016 09:08 door Henk Kroon   [ 31 dec. 2016 09:13 bijgewerkt ]

Klik op het krantenartikel indien de tekst niet goed leesbaar is of open de bijlage.

uit de IJmuider Courant (30-03-2015)

Geplaatst 31 mrt. 2015 11:26 door Henk Kroon


Chr. Oratorium Vereniging ‘IJmuiden’ en Harmonieorkest SOLI in gezamenlijk concert

Geplaatst 2 dec. 2014 12:34 door Henk Kroon

‘Requiem aeternam’, ‘Geef hen eeuwige rust’. Dat zong het koor en speelde het orkest in de uitvoering van het Requiem van de Hongaar Frigyes Hidas. Op verzoek van de Verenigde Staten werd hem dit gevraagd ter nagedachtenis aan de Hongaarse opstand in 1956.

Dit prachtige muziekwerk werd op 7 november uitgevoerd in de Nieuwe Kerk aan de Kanaalstraat. En ik vermeld hierbij nadrukkelijk dat het uitgevoerd werd door koor en orkest, bestaande uit vrijwillige amateurs.
De eerste tonen van het Requiem maken al duidelijk dat de componist tekst en muziek met elkaar verbonden heeft door bij de eerste regel ‘Reguiem aeternam dona eis Domine’ de lage instrumenten zoals de Tuba, de Bas en Fagot hun klaaggeluid te laten horen. De solisten waren allen van zeer goede kwaliteit en, zonder iemand te kort te doen, de bas Gert-Jan Alders heeft op mij, met zijn bijzondere stem, veel indruk gemaakt. Sopraan Asa Olsson vertolkte de aria ‘Lacrimosa dies ill’ op zeer gevoelige wijze. Adélaide Rouyer, alt, en Alberto ter Doest, tenor, zorgden voor een geweldige toevoeging aan de uitvoering van dit Requiem. De in Velsen en omstreken zeer bekende organist Dirk Out verzorgde de orgelpartijen, wat wel bijzonder is bij een orkest alleen bestaande uit blaas instrumenten.
Het Soli Harmonieorkest opende na de pauze met drie stukken uit de Peer Gynt Suite nr.1 van Edvard Grieg. Daarbij was voor mij het oorstrelende hoogtepunt ‘Morgenstemming’. De ‘Bohemian Revelry’ van Adam Corb maakte nog eens duidelijk hoe goed de instrumentenverhouding in het orkest is.
Het COV vervolgde de avond met ‘The Holy City’ van Stephen Adams en het prachtige ‘Ave Verum’ van Edward Elgar. Twee werken die bij de aanwezigen zeer bekend waren en zo hier en daar werd er voorzichtig meegezongen. Al was ik het zelf!
Er is toch altijd weer een kippenvelmoment en zo ook vanavond. Samen met de aanwezigen in een goed gevulde kerk, Soli en het COV ‘Land van Hoop en Glorie’ zingen is dan zo’n moment. Deze prachtige tekst doet je weer even stil staan bij de dag van vandaag.
Natuurlijk had deze avond niet zo’n buitengewoon mooie avond kunnen worden zonder de inspirerende en deskundige leiding van de dirigenten Piet Hulsbos (COV IJmuiden, links) en Vincent van den Bijlaard (Soli). Dank aan allen die hebben bijgedragen aan deze bijzondere en hoogstaande avond.

fotografie: Afke Spaargaren

Ton van Kaam, voorzitter Werkgroep Zang.

Bron: Culturele Stichting Velser Gemeenschap 

Najaarsconcert Soli Met COV IJmuiden

Geplaatst 2 dec. 2014 12:31 door Henk Kroon   [ 2 dec. 2014 12:33 bijgewerkt ]


Bron: De Jutter

Een muzikale beleving in IJmuiden

Geplaatst 30 apr. 2014 13:09 door Henk Kroon

Voor COV IJmuiden gaat de Matthäus Passion nooit vervelen. Foto: Afke Spaargaren
Voor COV IJmuiden gaat de Matthäus Passion nooit vervelen. Foto: Afke Spaargaren

Door Dagmar Aarts 10 april 2014 10:00 

IJMUIDEN - Traditiegetrouw voert COV IJmuiden de Matthäus Passion vlak voor Pasen uit in de Nieuwe Kerk. Een koor van 110 mensen, een kinderkoor van Kunstencentrum Velsen van 22 kinderen en het Philharmonia Amsterdam met 35 leden staan klaar om het meesterwerk van Johann Sebastian Bach te brengen.

Het muziekstuk verhaalt over de lijdensweg van Christus. De Christelijke Oratorium Vereniging (COV) doet de Matthäus Passion al voor de 106e keer. Gepassioneerd vertellen de dirigent en zangers wat de Matthäus Passion voor hen betekent.

Dirigent Piet Hulsbos staat voor de twaalfde keer aan het roer, maar vervelen gaat het hem nooit. ,,Uit die hele grote partituur denk ik elk jaar weer: ’verrek die noot staat daar of wat is dit een mooi lijntje’. Al van jongs af aan heb ik de Matthäus Passion gehoord. Mijn vader was bas-bariton en heeft heel wat keren de Christuspartij gezongen. Gekscherend zeg ik wel eens dat ik het stuk al vanaf de baarmoeder ken.’’

Verslaving

Tineke Zwanenburg zingt in het koor en regelt de kaartverkoop. Zij noemt de Matthäus Passion een ’soort verslaving’. ,,Ik kan er niet genoeg van krijgen. De beleving is fantastisch. Elk jaar voelt het anders om te zingen. Dat ligt aan wat er op dat moment in mijn privéleven gebeurt.’’

Volgens koorleden komen mensen uit het hele land graag naar de uitvoering in IJmuiden. Dat komt denken ze vooral door de intieme sfeer in de kerk, de goede akoestiek en de kleinschaligheid. Er kunnen vijfhonderd toeschouwers bij zijn.

Grandioos

Zanger Hans van Stralen: ,,De muziek doet heel veel met mensen. Als zangers merken we hoe de muziek overkomt. Dat inspireert ons ook weer.’’ Voorzitter van COV Aad de Bruijn: ,,De partijen zingen met het orkest is grandioos. Bach is een voorman geweest voor iedere muzikant. De manier waarop hij het lijdensverhaal van Christus op muziek heeft gezet is fantastisch. Ik vind dat dit op eenzame hoogte in de klassieke wereld staat. De Matthäus Passion is een beleving. In het publiek zitten sommigen de hele tijd met hun handen voor hun gezicht of zitten met een zakdoekje, anderen zitten zachtjes mee te zingen.’’

Dirigent Hulsbos raadt iedereen aan om eens naar een uitvoering van de Matthäus Passion te gaan. ,,Je kan nog zoveel naar radio, tv, een cd of YouTube luisteren, maar dat haalt het niet bij de sfeer die je voelt als je er echt bij bent. Je ziet dat de leden van het koor elke noot geloven die ze zingen. Die emotie en de setting in de kerk maken deze uitvoering bijzonder.’’

Klokken

Hulsbos kijkt uit naar het begin van het concert. Voor het beginakkoord worden de klokken van de Nieuwe Kerk geluid. ,,Dat moment maakt ongelooflijk veel indruk. Dan besef ik dat ik voor een megaklus sta. De klokken zetten me met beide benen op de grond en ik besef wat ik ga creëren. Het openingskoor is magistraal. Maar daarna komen er nog tientallen hoogtepunten. Een van de mooiste koralen is ’Wenn ich einmal soll scheiden’. De helft van het publiek houdt het dan niet droog. Ook de sopraanaria ’Aus Liebe’ moet ik noemen. Dat is de mooiste sopraanaria die überhaupt is geschreven.’’

Solisten tijdens de uitvoering zijn: Caroline Stam, Adéläide Rouyer, Rudmer de Vries, Ben Brunt, Jelle Draijer, Erik Janse, Jan Insinger en Cor Brandenburg.

COV IJmuiden zingt op vrijdag 11 april de Matthäus Passion in de Nieuwe Kerk in IJmuiden. De kerk gaat om 18.45 uur open, het concert begint om 19.30 uur. Er zijn nog enkele kaarten beschikbaar. Volwassenen betalen 28 euro, jongeren t/m 16 jaar 12 euro. Mail voor kaarten naarkaartverkoop@cov-ijmuiden.nl of bel 0255-525693.

Bron: IJmuider Courant

Matthäus Passion in IJmuiden

Geplaatst 27 apr. 2014 11:16 door Henk Kroon   [ 27 apr. 2014 11:54 bijgewerkt ]

Foto van Matthäus Passion 2014Vrijdagavond 11 april voerde de Chr. Oratorium Vereniging "IJmuiden" wederom de Matthäus Passion van Johann Sebastian Bach uit.
Klokslag half acht klonken de klokken van de Nieuwe Kerk aan de Kanaalstraat. Doodse stilte in de kerk. Het koor, het kinderkoor, de musici, solisten en dirigent waren er klaar voor. Dan heft dirigent Piet Hulsbos zijn armen omhoog en begint het orkest met de openingsklanken van " Kommt ihr töchter, " het koor zet even later in. De Matthäus Passion is begonnen. Wat volgt is het door Johann Sebastian Bach op muziek gezette lijdensverhaal van Jezus. Het kinderkoor van het Kunstencentrum Velsen laat zich perfect horen in dit openingskoor.
De nog steeds groeiende groep toehoorders van dit werk,van één van ´s werelds grootste componisten, vindt ieder jaar weer de weg naar kerk, schouwburg en concertzaal om de Matthäus Passion mee te maken, Te beleven. Want dat is voor een groot deel de reden om hem bij te wonen. Zo ook in IJmuiden. De kerk was uitverkocht. Eigenlijk zou één ieder ooit eens de Matthäus Passion moeten horen, en dan niet via een CD of via de TV, neen gewoon bijwonen, beleven en over je heen laten komen.
`IJmuiden` staat zo langzamerhand bekent als een heel mooie en sfeervolle uitvoering en bezoekers komen dan ook uit alle richtingen naar de Nieuwe Kerk.
Het is teveel om alles wat door koor en kinderkoor wordt gezongen, gespeeld door orkest en door de solisten wordt gezongen hier te beschrijven. Het slotkoor van het eeste gedeelte "O mensch bewein dein Sünde gross" werd door koor, kinderkoor en orkest zo vol emotie gezongen en gespeeld, dat mening bezoeker een traantje wegpinkte. De aria "Ebarme dich" gezongen door de franse alt Adelaide Rouyer getuigde van een enorme kwaliteit en stem beheersing, zo ook de aria "Aus liebe" door sopraan Caroline Stam. De Christuspartij werd door bas Jelle Draijer zo vol emotie gebracht, dat men een speld kon horen vallen als het even stil was. Dirigent Piet Hulsbos wilde eens een MatthäusFoto van Matthäus Passion 2014 Passion uit het hoofd dirigeren, het is hem gelukt. Hij heeft een prachtige uitvoering neergezet.
De beide andere solisten, bas Ben Brunt en tenor Erik Janse in de rol van Evangelist en de tenor Rudmer de Vries, konden het niveau meer dan goed aan en brachten hun partijen op een prachtige manier.Het koor en kinderkoor groeien nog steeds in hun vertolkingen van de koorwerken. Het orkest was wederom als vanouds.
Het slotkoor Wir setzen uns mit tränen nieder wordt mooi gedragen gezongen en na de laatste regel `sanfte ruhe, sanfte ruh` is het gedurende een paar minuten compleet stil. Dan laat de dirigent zijn armen zakken, de Matthäus" zit erop.
Een prachtige,sfeervolle en emotionele uitvoering.
Matthäus Passion door Chr.Oratorium Vereniging ÏJmuiden" m.m.v. Kinderkoor Velsen, Orkest Philharmonia Amsterdam, Solisten Caroline Stam, sopraan, Adelaide Rouyer alt, Rudmer de Vries tenor, Ben Brunt bas, Jelle Draijer Chistuspartij, Jan Insinger viola da gamba en Cor Brandenburg kistorgel. Het geheel stond onder leiding van Piet Hulsbos.

Arie van Geel 
Foto's door Afke Spaargaren

COV ‘IJMUIDEN’ zingt de Matthäus Passion

Geplaatst 27 apr. 2014 11:15 door Henk Kroon

Al vanaf het jaar 1957 brengt de Christelijke Oratorium Vereniging ‘IJmuiden’ jaarlijks de Matthäus Passion ten gehore. Deze traditie is ontstaan in 1956 op verzoek van de toenmalige Burgemeester en Wethouders van Velsen. Dat is toen een verstandig en mooi besluit geweest, want tot op de dag van vandaag behoort Velsen, en daarmee het COV, tot de 141 uitvoeringen die dit jaar van de Matthäus Passion in Nederland worden vertolkt. Ons land is daarin uniek in de wereld.
Het verhaal van de Matthäus Passion hoef ik niet meer te vertellen, want dat is in de loop der jaren wel bekend en blijft voor mij, en ik denk voor veel mensen, een bijzonder en meeslepend verhaal. Dat geldt zeker voor de aanwezigen in een volle kerk aan de Kanaalstraat in IJmuiden op vrijdag 11 april 2014.
Johann Sebastian Bach heeft het passieverhaal geschreven in de vorm van een rollenspel.
Zo is er de evangelist , Erik Janse, die het verhaal vertelt en Jelle Draijer die de Christuspartij zingt. De partijen van Pontius Pilatus, van de hogepriesters en het gepeupel worden afwisselend vertolkt door de bas Ben Brunt, die ook de basaria’s zingt, en het koor. De tenoraria’s werden gezongen door Rudmer de Vries. De sopraan Caroline Stam en de alt Adélaïde Rouyer waren verantwoordelijk voor de overige aria’s, waarvan er vele zijn in dit oratorium. Het kinderkoor ‘Coro in Ripiene’ onder leiding van dirigente Marianne Hoogenboom, gaf ook dit jaar weer ‘acte de présence bij onze Matthäus Passion’, zoals de voorzitter van het COV schrijft in zijn voorwoord. Het is fijn dat ook de jeugd bij dit verhaal betrokken was en het koor was heel erg goed.
De instrumentale ondersteuning werd verzorgd door het Philharmonia Amsterdam-Orkest met op viola da gamba Jan Insinger en op het kistorgel Cor Brandenburg.
Het koor, wat naar mijn idee groter van samenstelling was dan voorgaande jaren, was zeer goed in balans voor wat betreft de stem verhoudingen en klonk zuiver, devoot en stichtend.
Als bijzonderheid wil ik opmerken dat de choral ‘O Haupt vol Blut und Wunden’ als melodie zes keer voorkomt in dit oratorium en zo een dragende melodie van de Matthäus Passion is.
De algehele leiding stond ook dit jaar onder de bezielende leiding van dirigent Piet Hulsbos.
Voor hem was het een primeur, daar hij zonder partituur de gehele uitvoering heeft gedirigeerd en zo zijn volle aandacht aan het orkest, solisten en koor kon besteden.
Mede daardoor is het weer een prachtige uitvoering geworden van de Matthäus Passion, wat mogelijk heeft bijgedragen aan een stichtend gevoel bij het publiek en een opmaat mag zijn naar het grote feest van Pasen.

Ton van Kaam, voorzitter Werkgroep Zang 
foto’s: Afke Spaargaren

Najaarsconcert COV

Geplaatst 15 nov. 2013 13:08 door Henk Kroon   [ 27 apr. 2014 11:12 bijgewerkt ]

Najaarsconcert 2013 artikel Hofgeest

Bron: de Hofgeest van 31 oktober 2013 (geschreven door Arie van Geel en met foto van Afke Spaargaren)

COV ‘IJMUIDEN’ zingt ‘Die Schöpfung’ van Joseph Haydn.

Geplaatst 15 nov. 2013 12:36 door Henk Kroon   [ 15 nov. 2013 12:38 bijgewerkt ]

Als er ooit een oratorium is geschreven waarin tekst en muziek zo geweldig op elkaar zijn afgestemd dan is dat volgens ondergetekende wel ‘Die Schöpfung’. 

Dit is het verhaal van de schepping en Haydn moet gedacht hebben: “Ooit is de Schepper begonnen, maar hoe en waar? Dus laat ik maar met een dreun beginnen”. Was het dan de oerknal?  Of zoals anderen het ontstaan van de Schepping beschreven zien in Bijbelboek Genesis? Haydn laat zijn compositie beginnen met de paukenist die er flink op los slaat. Daarmee beeldde hij de ‘Voorstelling van de Chaos’ uit die er waarschijnlijk was.  In het verdere verhaal van de Schepping vindt men de vele teksten uit het Bijbelboek terug. Teksten die zo mooi zijn dat ik ze meerdere malen heb gelezen.

“Ziet in het heldere water krioelen tal van vissen bedrijvig door elkaar. Vanuit de diepste bodem der zee verheft zich Leviathan uit schuimende golven omhoog”. Leviathan staat voor een grote kronkelende, monsterlijke slang.

De muziek van dit oratorium is zo mooi met prachtige koorzang, solozang en duetten waarvan het duet tussen Adam en Eva een bijzonder kippenvel gevoel was.

Sopraan Jenny Haisma en bas Robert Brouwer waren hiervoor verantwoordelijk, alsook het koor met de tussenliggende strofen.

Tenor Vincent Lesage was vooral betrokken bij de terzetten die in dit oratorium voorkomen, maar ook zong hij de aria’s. Instrumentaal werden koor en solisten begeleid door een uitstekend spelend Promenade Orkest  met  voor deze avond Manon Meijs als concertmeester. En, zoals al sinds 2004, stond het geheel weer onder de bezielende leiding van dirigent Piet Hulsbos.

Vrijdagavond 25 oktober zijn Hans Geels, vice- voorzitter van de VG, en ondergetekende met een blij en goed gevoel naar huis gegaan.

Dank voor deze mooie muzikale avond.

Ton van Kaam

Bron 'Info' van de Velser Gemeenschap

1-10 of 13